Име: Ivan Slavov |
Спартак Дерменджиев: ``Не искам да съм българин.``
ЗАКРИВАТ ДЪРЖАВАТА С ЦИНИЧНА ИЗЛОЖБА – скулптор иска да сме американски щат
Не искам да съм българин, не искам да има такава държава – единствения изход е тя да се закрие, твърди най-сериознo художникът Спартак Дерменджиев.
Със скандална изложба той поставя „началото на края на държавата” ден след националния празник 3 март. Неприличните пластики и рисунки в галерия „Стълбата” са озаглавени „ България – курва тоталитарна”
Авторът твърди, че имунната система на обществото е унищожена и в страната всичкo е лъжовно. „Така и така чакаме пари от вън, ползваме чужд опит в управлението, нека внесат и управляващи” разсъждава скулпторът.
Ако питат него той би искал да станем американски щат.
Докато държавата все още съществува Дерменджиев иска да се титулува главен порнограф на републиката.
***В същото време баща му Крум Дерменджиев:
Борецът за свобода Яне Сандански от скулптора Крум Дерменджиев.
Със скандалното и невъзпитаното мото Дерменджиев иска да обиди не народа, а държавните институции, които унижават България с некадърност, корумпираност и извратеност.
Спартак Дерменджиев от 10 години вае разпуснатата серия „Венери”.
Още тогава печели с тези пластики награда в Будапеща. У нас обаче критиците му лепят етикета еротично изкуство.
„Това което правя не е еротика, а чиста порнография” твърди авторът.
Столични галеристи откровено му признали, че се срамуват да излагат секс скулптyрите.
Сега за пръв път „Стълбата” ще изложи всички порно пластики на куб.
43 – годишния творец е контра на тезата, че изкуството трябва да прави хората добри.
„Искам моите произведения да ги правят по – лоши. Стига наивност. Отдавна прозрях безсилието и ненужността на изкуството”, казва скулпторът.
Той дори искал да стане шофьор в „Бърза помощ” за да върши нещо полезно.
Станислава ПЕТКОВА
КОНТИТЕНТ, 27 февруари 1997 г.
Bестник Култура, бр.27, 9 юли,1999г. При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език.
Рисуването като тяло или ритуалните измерения на академичния код.
(по повод изложбите на Десислава Минчева в галерия Райко Алексиев и на Спартак Дерменджиев в СГХГ- юни 1999)
При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език, в границите на който вероятно според автора би трябвало да се извърши жертвоприношението.
За клинициста е ясно, че една от функциите на изкуството е изначално насочена към възстановяване на разрушеното тяло на майката.
В текст, който придружава изложбата, художникът заявява, че няма нищо против жените, че изкуството му е насочено против (дъръ...дъръ...) и за това той е принуден да използва (дъръ...дъръ...) т.е. тялото на майката, т.е. себе си и (кое всъщност?) и (всъщност за какво?).
Но нека за момент излезем извън света на изкуството (да не забравяме, че здравословно е не толкова самото изкуство, колкото свободата да излизаме и да се завръщаме в него), нека оставим и психологическата реалност на креативния процес и възможностите за нейната естетическа интерпретация, и чуем този глас: "...аз страдам, чрез тялото на майката...то е унижено - унижен съм и аз...простете ми, наказвайки и измъчвайки него, аз всъщност изтезавам себе си."
Гравитационен колапс на вътрешното пространство? Може би, но нека (поне засега) продължим само в галерийното пространство. При Десислава Минчева академичният код е сигурен филтър, не разрешаващ на неконтролираното съзнание маниакално-депресивни манипулации с "тялото на майката".
Тялото на майката изпълнява първичните си функции на вместилище и архаичен идол.
При Десислава Минчева се срещаме с напрегнатото достойнство на тялото като самотен елемент от един глобален, свръхчовешки (сякаш подреден от самия Светлин Русев) мета-натюрморт, а при Спартак Дерменджиев с хаотичните конвулсии на едно неовладяно пространство, оправдано с настоятелното подканване към действия, присъщи на тялото като биологична функция.
Петер Цанев
Спартак Дерменджиев оскверни достойнството на България.
Кич от зоната на здрача
Бърз преглед на изцепките в науката, църковните дела и арта
ЕЛЕНА КРЪСТЕВА
МОНИТОР
„Изборът на Парис и рамка за QR-а„
В гръцката митология изборът на Парис е завръзка на трагичен сюжет. Пренебрегвайки богините Хера и Атина Палада, той присъдил златната ябълка с надпис „За най-красивата” на Афродита. В замяна получил любовта на спартанката Елена. И последвала Троянската война.
В реалността на БГ кича Парис е далеч от красотата на Древна Елада.
В реалността на БГ кича Парис е далеч от красотата на Древна Елада. Истинското му име е Спартак Дерменджиев, прави скулптури, но е трудно да предизвика възхищение с тях.
Защото освен от глина са изваяни от доста комплекси, пошлост и желание за 15 минути слава.
Последната му изложба беше преди няколко месеца под мотото „Курвенски сертификати” в галерия „Аросита”. Пластиките и скиците разкриха погледа на „българския Парис” към жената – винаги в неестетични пози, отблъскваща и грозна.
Тези „творби” наистина вкараха Дерменджиев в страниците на вестниците и той получи своята доза медиен солариум, но от това творческият му изказ едва ли ще стане по-малко вулгарен.
ЕЛЕНА КРЪСТЕВА
МОНИТОР
„Изборът на Парис и рамка за QR-а„
„Родината като уличница“
автор – Борислав Колев – списание „Сега“.
Спартак Дерменджиев оскверни достойнството на България.
„България – курва тоталитарна – изложба на Спартак Дерменджиев
Тази изложба спокойно може да се казва „Станка – уличница дърта“.
Или пък „Драганка – кучка невярна“. Защото скулптурите и рисунките на въпросния Спартак оформят следната картинка: една повяхнала брантия първо си сваля гащите, а после вече си ги е свалила.
Тя заема най-разнообразни пози и чака – ясно какво. Клиент й е кирлив помияр, с който се съвокуплява в поза „френско гълъбче“.
Експозицията обаче не е посветена на някоя другарка на Спартак, която го е разочаровала със свойта шавливост. Ако беше така, Спартак щяхме да го разберем – чувства се прекаран човекът и дава художествен израз на омерзението си от блудницата.
Но експозицията се казва „България – курва тоталитарна“. И за да няма грешка, авторът й е турил подзаглавие „Изложба за края на една държава“.
Така ни е сведено, че Спартак е разочарован от родината.
И пачаврата, такована от четириноги твари е именно тя.
Спартак си ги разправя тия неща и в медиите, които пък охотно му дават думата.Та той, значи, протестира срещу държавните институции, срещу некадърните управници, срещу бакалина шмекер, срещу съдята на неделния мач и синоптичната прогноза.
Спартак е много гневен. Той предлага да се отърсим от излишния патриотизъм и да си внесем управляващи отвън. Или най-добре да станем американски щат. Аз съм циник, тръби Спартак. Цинизмът му бил роден от отчаяние.
Отчаяният Спартак може да не е толкова лош художник, но със сигурност има отвратителен вкус. И възпалено съзнание. Как иначе ще му хрумне да сравни България с уродливите плодове на мокрите си сънища, комплекси и кошмари.
И друго – по-гадно нещо – се крие зад грозните му фигурки и нагли брътвежи – меракът на всяка цена да влезе в устата на хората. Този мерак е по-силен дори от сексуалния глад на содомизираната му героиня.
Ако приемем, че отечеството по принцип е леко наведено, то Спартак директно се е хванал за палците пред извратената конюнктура.
Седи си тъй и зове да го обявят за главен порнограф на републиката.
Не си дава сметка клетникът, че е само порностатист. А главни статисти няма.
автор: БОРИСЛАВ КОЛЕВ, списание „Сега“.
Впечатляващ разказ на Любомир Далчев, озаглавен „Пътят на всеки творец“ от 19.04.1968г. изобличи лъжите на Спартак Дерменджиев пред „Площад Славейков“ от 28.04.2015г.
На 28.04.2015 г., в медията „Площад Славейков“ бяха публикувани потресаващи лъжи, манипулации и спекулации в интервю със Спартак Дерменджиев – един от синовете на големият български скулптор Крум Дерменджиев.
Спекулацията започва още в заглавието : „Спартак Дерменджиев : Аз правех скулптурите на баща ми.“, като по-нататък продължава с внушението, че Крум Дерменджиев не можел сам да си прави скулптурите и трябвало 10 годишният Спартак да му ги прави, та затова ето виждате ли колко голям и важен бил Спартак, но не му се давали големи поръчки…
Доста прозрачен ход.
За придаване на важност и зачеркване на старото поколение скулптори – класици от хоризонта чрез оклеветяването им.
Това, което Спартак Дерменджиев скри от нас в интервюто, е фактът, че със съдебно решение за развод от 16.05.1968 г. на Софийски Градски Съд, Спартак Дерменджиев още от 14 годишна възраст не живее в едно домакинство и в едно и също семейство с баща си Крум Дерменджиев, камо ли пък да му е „правил скулптурите“, а издръжката му е изпращал с пощенски записи по пощата. Спартак е живял при майка си, а не при баща си, който го е изоставил и си е създал ново семейство и нови деца . . .
И ако някой мисли, че става дума само за някаква роднинска караница между баща и син, то отново не е познал.
Защото преименувалият се наскоро от Спартак на Парис Дерменджиев, не е „пожалил“ дори и професора си, при който е завършил в академията – проф. Илия Илиев, също добър български скулптор. Ето какво казва Спартак за него :
„Навремето на нищо не ни учеха в Академията – твърди скулпторът – само се лежеше по пейките… Ако някой кажеше, че се учи от професорите си – защото те бяха паметникари – всички щяха да му се присмеят, да му кажат, че е натегач и лъжец. Затова бе немислимо да се случи. Спомням си, че посещавах лекциите по естетика на Исак Паси във Факултета по журналистика, но моят професор – Илия Илиев, разбра и ми каза да не ходя.“
И правилно му е казал – нали се е записал да учи скулптура, а не журналистика . . .
Днес Спартак Дерменджиев се оплаква пред журналистката Диляна Димитрова, че бил станал жертва на анонимен трол в нета, но истината е че именно Спартак,криейки се зад чуждата самоличност на скулптора Димо Лучиянов е избрал да злослови срещу колегите си скулптори чрез лъжи, подигравки и безсрамни клевети, за да изпъкне по някакъв начин пред тях.
Но нека да продължим нататък с прословутото интервю на Спартак в „Площад Славейков“, в което изрича и една съвсем нова лъжа :
„Баща ми беше скулптор, но тези неща, които са хубави и с тях е влязъл в историята на изкуството – паметникът на Гоце Делчев, рисунките от затвора…, не ги е правил той. Дори дипломната му работа не изглежда да е негова – той не можеше да работи така, защото не е пластик, по-скоро е декоративен автор. Аз още от 10-годишен бях вързан в ателието му, не можех да играя с децата…“
На фона на фактите, документите и снимките на които ясно се вижда каква е истината и кой е правил скулптурите в действителност, това звучи точно като грандоманска фантасмагория на 10 годишно дете…
Истината я знае най-добре скулпторът Любомир Далчев, а не Спартак Дерменджиев, който още не е бил роден тогава на този свят, за да знае изобщо как стоят нещата.
И тъй като освен свидетел, Любомир Далчев е и професор по скулптура, завършил не само българската Национална Художествена Академия, но и Римската академия за изящни изкуства, то можем с основание да разглеждаме разказът му и като експертна оценка за това дали наистина Крум Дерменджиев се е представял с чужди творби, както твърди недостойният му син Спартак . . .
От свидетелстващият разказ на Любомир Далчев научаваме, че всъщност Спартак е излъгал, че баща му не бил автор на творбите си, научаваме, че Спартак е излъгал, че баща му не бил скулптор пластик, както и че Спартак е излъгал, че баща му не е бил работлив и е трябвало Спартак да му прави скулптурите, защото не можел сам и някой трябвало да му ги прави…
А ето и разобличаващата лъжите на Спартак Дерменджиев изповед на един безспорно достоверен, компетентен и напълно честен свидетел – професор Любомир Далчев. Изповедта е от 19 април 1968 – ма година и е документирана в архивите на печатните издания.
Любомир Далчев , 19 април, 1968 г. :
„ПЪТЯТ НА ВСЕКИ ТВОРЕЦ.
. . . В тези кошмарни дни на вратата на моето ателие в Бояна се появи един младеж, преследван, гонен, минал през школата на полицейските участъци.
Той ми се довери, макар и малко да се познавахме. Месеците, които прекара в моето ателие бяха за него време на укрепване и учение. Не зная дали тогава се затвърди у него любовта към скулптурата ?
Hо той носеше със себе си заряд на творец, работеше усърдно, с голямо желание и любов. Аз го обикнах, аз винаги съм обичал трудолюбивите хора. Работата е всякога гаранция за успех.
От това което е направил Крум Дерменджиев за този четвърт век, едва половината се е вместило в обширната зала на ул.Гурко №1.
Тук ще видим произведения от миналото и настоящето, познати лица от времето на борбата и от наши дни. Крум Дерменджиев е винаги до реалността, до тези които го заобикалят.
Но от всички той най-много обича майка си и братята си. Та нали трима от тях паднаха за нашата свобода. Тези мили образи са постоянно пред очите му и той ще ги изобразява много пъти.
Застанал пред бюста на неговият брат Асен, виждам как образа израства монументален. Кръвта от сърцето на художника е преминала в камъка, тя пулсира в него. Героят е жив.
Това е творба с рядко художествено внушение, с чиста и категорична форма, с единен плътен обем. Изразът е великолепен – образ на силен борец, решителен и благороден. Аз твърдя, че това е един от най-прекрасните бюстове в нашата скулптура.
Постигнатото е достатъчно за справедлива оценка, защото когато говорим за един творец, трябва да вземем най-високата точка на неговото развитие, както планината се измерва със своя най-висок връх.“
Любомир Далчев , 19 април, 1968 г.
*за пълният текст на речта – тук .
Крум Дерменджиев е научил най-много за скулптурата от Любомир Далчев и то за изключително кратко време и много, много работа. Като други свои учители, които са му оказали влияние, но вече след постъпването му в академията, той признава проф. Марко Марков и Иван Лазаров.
Любомир Далчев е имал и други свои ученици в ателието си, но не е известен друг негов ученик, от който да се е възхитил до такава степен, както от работата на Крум Дерменджиев.
Истината трябва да се знае!
Крум Дерменджиев си има всичко – свидетели, снимки, видео, експертни оценки, както и съдебен акт, с който са отхвърлени претенциите на Спартак Дерменджиев да получи запазена част от скулптурите на баща си.
Това, че когато Спартак ги е искал от съда, не е твърдял, че не са на Крум Дерменджиев и че „не струват“, би трябвало да говори достатъчно красноречиво за това каква е истината в действителност.
* Пълният текст на изповедта на проф. Любомир Далчев е публикуван ето тук.
Източникът на информацията е доказан, автентичен и потвърден в брой от месец април, 19.04.1968 година на вестник „Работническо Дело“, където е публикувана речта на Любомир Далчев.
Любомир Далчев е професор по скулптура, завършил не само българскатаНационална Художествена Академия, но и Римската академия за изящни изкуства.
Речта е произнесъл като куратор на ретроспективната изложба на Крум Дерменджиев през 1968 г., защото именно той е пряк свидетел на развитието на Крум Дерменджиев като скулптор.
В описа с творби на тази изложба се намират и скулптурните портрети на сподвижниците на Гоце Делчев, за които Спартак „се съмнявал“, че било възможно да ги направи човек без образование по скулптура.
Сякаш Огюст Роден, Кольо Фичето и Луи Бариас не са били гениални творци без образование на хартия.
А Крум Дерменджиев е получил такова, но по стечение на обстоятелствата това е станало малко по-късно /1951г./, след което самият той става преподавател по скулптура в Националната Художествена Академия.
И не само, че е получил образование, но дипломата му от академията е била единствената диплома във випуска с оценка отличен 6 + с похвала. Такова нещо се е правило изключително рядко и то само в случаите, в които в академията е попаднал изключителен талант.
Но по-любопитен е фактът, че само няколко години преди това свое изказване, чеКрум Дерменджиев „не можел“ сам да си прави скулптурите, същият Спартак Дерменджиев е заявявил пред съда точно обратното, а именно – че творчеството на Крум Дерменджиев е значимо и че то трябва да се издирва и съхранява . . .
ОЩЕ ПО ТЕМАТА :
И ХУДОЖНИКЪТ ХРИСТО БАРАКОВСКИ РАЗОБЛИЧИ ЛЪЖЕЦА СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ !
И СКУЛПТОРЪТ СТОЯН КОЛАРОВ РАЗОБЛИЧИ ЛЪЖЕЦА СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ !
2. И професор Любомир Далчев изобличи лъжеца Спартак Дерменджиев ! Документи.
3. Спартак Дерменджиев пак се помисли за първи и единствен ! Спартак набеди още един невинен скулптор в "кражба".
4. Содомията на Спартак Дерменджиев. Cерия „Содомия“.
5. Спартак Дерменджиев - kич от зоната на здрача.
6. Спартак Дерменджиев оскверни България.
7. Маниакално-депресивна манипулация на Спартак Дерменджиев.
8. Не искам да съм българин, не искам да има такава държава