Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.06.2016 13:25 - Маниакално-депресивна манипулация на Спартак Дерменджиев.
Автор: arhiv Категория: Изкуство   
Прочетен: 2293 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 06.12.2016 19:09


    image

Bестник Култура, бр.27, 9 юли,1999г. При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език. 

Рисуването като тяло или ритуалните измерения на академичния код.

(по повод изложбите на Десислава Минчева в галерия Райко Алексиев и на Спартак Дерменджиев в СГХГ- юни 1999)

При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език, в границите на който вероятно според автора би трябвало да се извърши жертвоприношението.


За клинициста е ясно, че една от функциите на изкуството е изначално насочена към възстановяване на разрушеното тяло на майката.


image

  

В текст, който придружава изложбата, художникът заявява, че няма нищо против жените, че изкуството му е насочено против (дъръ...дъръ...) и за това той е принуден да използва (дъръ...дъръ...) т.е. тялото на майката, т.е. себе си и (кое всъщност?) и (всъщност за какво?). 

 

 Но нека за момент излезем извън света на изкуството (да не забравяме, че здравословно е не толкова самото изкуство, колкото свободата да излизаме и да се завръщаме в него), нека оставим и психологическата реалност на креативния процес и възможностите за нейната естетическа интерпретация, и чуем този глас: "...аз страдам, чрез тялото на майката...то е унижено - унижен съм и аз...простете ми, наказвайки и измъчвайки него, аз всъщност изтезавам себе си."

 
Гравитационен колапс на вътрешното пространство? Може би, но нека (поне засега) продължим само в галерийното пространство. При Десислава Минчева академичният код е сигурен филтър, не разрешаващ на неконтролираното съзнание маниакално-депресивни манипулации с "тялото на майката".

 

Тялото на майката изпълнява първичните си функции на вместилище и архаичен идол. 

image

При Десислава Минчева се срещаме с напрегнатото достойнство на тялото като самотен елемент от един глобален, свръхчовешки (сякаш подреден от самия Светлин Русев) мета-натюрморт, а при Спартак Дерменджиев с хаотичните конвулсии на едно неовладяно пространство, оправдано с настоятелното подканване към действия, присъщи на тялото като биологична функция.

Петер Цанев




Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: arhiv
Категория: Изкуство
Прочетен: 45261
Постинги: 8
Коментари: 7
Гласове: 12
Архив