Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Спартак Дерменджиев , Хай Клуб,бр.10,10 март 1997г. ...... Възмутени и засрамени критици я нарекли еротична пластика,но Спартак възразил:“Не,чиста порнография“ и гордо изложил любимата си серия „Содомия“. Скулпторът Спартак Дерменджиев пред Хай клуб: “Е,аз искам да направя хората по-лоши,не по-добри.“...........
Автор: arhiv Категория: Изкуство
Прочетен: 45245 Постинги: 8 Коментари: 7
Постинги в блога от Юни, 2016 г.
    image

Bестник Култура, бр.27, 9 юли,1999г. При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език. 

Рисуването като тяло или ритуалните измерения на академичния код.

(по повод изложбите на Десислава Минчева в галерия Райко Алексиев и на Спартак Дерменджиев в СГХГ- юни 1999)

При Спартак Дерменджиев деградацията на академичния код е сведена до лишен от визуална експресивност и пластична енергия институционален език, в границите на който вероятно според автора би трябвало да се извърши жертвоприношението.


За клинициста е ясно, че една от функциите на изкуството е изначално насочена към възстановяване на разрушеното тяло на майката.


image

  

В текст, който придружава изложбата, художникът заявява, че няма нищо против жените, че изкуството му е насочено против (дъръ...дъръ...) и за това той е принуден да използва (дъръ...дъръ...) т.е. тялото на майката, т.е. себе си и (кое всъщност?) и (всъщност за какво?). 

 

 Но нека за момент излезем извън света на изкуството (да не забравяме, че здравословно е не толкова самото изкуство, колкото свободата да излизаме и да се завръщаме в него), нека оставим и психологическата реалност на креативния процес и възможностите за нейната естетическа интерпретация, и чуем този глас: "...аз страдам, чрез тялото на майката...то е унижено - унижен съм и аз...простете ми, наказвайки и измъчвайки него, аз всъщност изтезавам себе си."

 
Гравитационен колапс на вътрешното пространство? Може би, но нека (поне засега) продължим само в галерийното пространство. При Десислава Минчева академичният код е сигурен филтър, не разрешаващ на неконтролираното съзнание маниакално-депресивни манипулации с "тялото на майката".

 

Тялото на майката изпълнява първичните си функции на вместилище и архаичен идол. 

image

При Десислава Минчева се срещаме с напрегнатото достойнство на тялото като самотен елемент от един глобален, свръхчовешки (сякаш подреден от самия Светлин Русев) мета-натюрморт, а при Спартак Дерменджиев с хаотичните конвулсии на едно неовладяно пространство, оправдано с настоятелното подканване към действия, присъщи на тялото като биологична функция.

Петер Цанев

Категория: Изкуство
Прочетен: 2292 Коментари: 0 Гласове: 4
Последна промяна: 06.12.2016 19:09
    ЕЛЕНА КРЪСТЕВА

image
Спартак Дерменджиев оскверни достойнството на България.

      Кич от зоната на здрача

 

Бърз преглед на изцепките в науката, църковните дела и арта

 

ЕЛЕНА КРЪСТЕВА

 

МОНИТОР

 

Изборът на Парис и рамка за QR-а„

 

В гръцката митология изборът на Парис е завръзка на трагичен сюжет. Пренебрегвайки богините Хера и Атина Палада, той присъдил златната ябълка с надпис „За най-красивата” на Афродита. В замяна получил любовта на спартанката Елена. И последвала Троянската война.

 

В реалността на БГ кича Парис е далеч от красотата на Древна Елада.

 

В реалността на БГ кича Парис е далеч от красотата на Древна Елада. Истинското му име е Спартак Дерменджиев, прави скулптури, но е трудно да предизвика възхищение с тях.

 

Защото освен от глина са изваяни от доста комплекси, пошлост и желание за 15 минути слава.

 

Последната му изложба беше преди няколко месеца под мотото „Курвенски сертификати” в галерия „Аросита”. Пластиките и скиците разкриха погледа на „българския Парис” към жената –  винаги в неестетични пози, отблъскваща и грозна.

image


Тези „творби” наистина вкараха Дерменджиев в страниците на вестниците и той получи своята доза медиен солариум, но от това творческият му изказ едва ли ще стане по-малко вулгарен.

 

ЕЛЕНА КРЪСТЕВА 

МОНИТОР

Изборът на Парис и рамка за QR-а„

 

Категория: Изкуство
Прочетен: 1903 Коментари: 0 Гласове: 4
Последна промяна: 06.12.2016 19:21

Родината като уличница“

image


автор – Борислав Колев – списание „Сега“
.   
 

Спартак Дерменджиев оскверни достойнството на България.

България – курва тоталитарна – изложба на Спартак Дерменджиев

 

Тази изложба спокойно може да се казва „Станка – уличница дърта“.

Или пък „Драганка – кучка невярна“. Защото скулптурите и рисунките на въпросния Спартак оформят следната картинка: една повяхнала брантия първо си сваля гащите, а после вече си ги е свалила.

Тя заема най-разнообразни пози и чака – ясно какво. Клиент й е кирлив помияр, с който се съвокуплява в поза „френско гълъбче“.

Експозицията обаче не е посветена на някоя другарка на Спартак, която го е разочаровала със свойта шавливост. Ако беше така, Спартак щяхме да го разберем – чувства се прекаран човекът и дава художествен израз на омерзението си от блудницата.

Но експозицията се казва България – курва тоталитарна“. И за да няма грешка, авторът й е турил подзаглавие „Изложба за края на една държава“.

Така ни е сведено, че Спартак е разочарован от родината.
И пачаврата, такована от четириноги твари е именно тя.

Спартак си ги разправя тия неща и в медиите, които пък охотно му дават думата.Та той, значи, протестира срещу държавните институции, срещу некадърните управници, срещу бакалина шмекер, срещу съдята на неделния мач и синоптичната прогноза.

Спартак е много гневен. Той предлага да се отърсим от излишния патриотизъм и да си внесем управляващи отвън. Или най-добре да станем американски щат. Аз съм циник, тръби Спартак. Цинизмът му бил роден от отчаяние.

Отчаяният Спартак може да не е толкова лош художник, но със сигурност има отвратителен вкус. И възпалено съзнание. Как иначе ще му хрумне да сравни България с уродливите плодове на мокрите си сънища, комплекси и кошмари.

И друго – по-гадно нещо – се крие зад грозните му фигурки и нагли брътвежи – меракът на всяка цена да влезе в устата на хората. Този мерак е по-силен дори от сексуалния глад на содомизираната му героиня.

Ако приемем, че отечеството по принцип е леко наведено, то Спартак директно се е хванал за палците пред извратената конюнктура.

Седи си тъй и зове да го обявят за главен порнограф на републиката.

Не си дава сметка клетникът, че е само порностатист. А главни статисти няма.

автор: БОРИСЛАВ КОЛЕВ, списание „Сега“. 

Категория: Изкуство
Прочетен: 1511 Коментари: 0 Гласове: 4
Последна промяна: 06.12.2016 19:25
 

image

Впечатляващ разказ на Любомир Далчев, озаглавен „Пътят на всеки творец“ от 19.04.1968г. изобличи лъжите на Спартак Дерменджиев пред Площад Славейков“ от 28.04.2015г.

На 28.04.2015 г., в медията „Площад Славейков“ бяха публикувани потресаващи лъжи, манипулации и спекулации в интервю със Спартак Дерменджиев – един от синовете на големият български скулптор Крум Дерменджиев.

Спекулацията започва още в заглавието : Спартак Дерменджиев : Аз правех скулптурите на баща ми.“, като по-нататък продължава с внушението, че Крум Дерменджиев не можел сам да си прави скулптурите и трябвало 10 годишният  Спартак да му ги прави, та затова ето виждате ли колко голям и важен бил Спартак, но не му се давали големи поръчки…  

 Доста прозрачен ход.

 

За придаване на важност и зачеркване на старото поколение скулптори – класици от хоризонта чрез оклеветяването им.  


image


Това, което Спартак Дерменджиев скри от нас в интервюто, е фактът, че със съдебно решение за развод от 16.05.1968 г. на Софийски Градски Съд, Спартак Дерменджиев още от 14 годишна възраст не живее в едно домакинство и в едно и също семейство с баща си Крум Дерменджиев, камо ли пък да му е „правил скулптурите“, а издръжката му е изпращал с пощенски записи по пощата. Спартак е живял при майка си, а не при баща си, който го е изоставил и си е създал ново семейство и нови деца . . .

И ако някой мисли, че става дума само за някаква роднинска караница между баща и син, то отново не е познал.

Защото преименувалият се наскоро от Спартак на Парис Дерменджиев, не е „пожалил“ дори и професора си, при който е завършил в академията – проф. Илия Илиев, също добър български скулптор. Ето какво казва Спартак за него : 

„Навремето на нищо не ни учеха в Академията – твърди скулпторът – само се лежеше по пейките… Ако някой кажеше, че се учи от професорите си – защото те бяха паметникари – всички щяха да му се присмеят, да му кажат, че е натегач и лъжец. Затова бе немислимо да се случи. Спомням си, че посещавах лекциите по естетика на Исак Паси във Факултета по журналистика, но моят професор – Илия Илиев, разбра и ми каза да не ходя.“

И правилно му е казал – нали се е записал да учи скулптура, а не журналистика . . .

 

Днес Спартак Дерменджиев се оплаква пред журналистката Диляна Димитрова, че бил станал жертва на анонимен трол в нета, но истината е че именно Спартак,криейки се зад чуждата самоличност на скулптора Димо Лучиянов е избрал да злослови срещу колегите си скулптори чрез лъжи, подигравки и безсрамни клевети, за да изпъкне по някакъв начин пред тях.

image

Но нека да продължим нататък с прословутото интервю на Спартак в „Площад Славейков“, в което изрича и една съвсем нова лъжа :

Баща ми беше скулптор, но тези неща, които са хубави и с тях е влязъл в историята на изкуството – паметникът на Гоце Делчев, рисунките от затвора…, не ги е правил той. Дори дипломната му работа не изглежда да е негова – той не можеше да работи така, защото не е пластик, по-скоро е декоративен автор. Аз още от 10-годишен бях вързан в ателието му, не можех да играя с децата…“

На фона на фактите, документите и снимките на които ясно се вижда каква е истината и кой е правил скулптурите в действителност, това звучи точно като грандоманска фантасмагория на 10 годишно дете…

image

Истината я знае най-добре скулпторът Любомир Далчев, а не Спартак Дерменджиев, който още не е бил роден тогава на този свят, за да знае изобщо как стоят нещата. 

И тъй като освен свидетел, Любомир Далчев  е и професор по скулптура, завършил не само българската Национална Художествена Академия, но и Римската академия за изящни изкуства, то можем с основание да разглеждаме разказът му и като експертна оценка за това дали наистина Крум Дерменджиев  се е представял с чужди творби, както твърди недостойният му син Спартак . . .

image

проф. Любомир Далчев

От свидетелстващият разказ на Любомир Далчев научаваме, че всъщност Спартак е излъгал, че баща му не бил автор на творбите си, научаваме, че Спартак е излъгал, че баща му не бил скулптор пластик, както и че Спартак е излъгал, че баща му не е бил работлив и е трябвало Спартак да му прави скулптурите, защото не можел сам и някой трябвало да му ги прави…

А ето и разобличаващата лъжите на Спартак Дерменджиев изповед на един безспорно достоверен, компетентен и напълно честен свидетел – професор Любомир Далчев. Изповедта е от 19 април 1968 – ма година и е документирана в архивите на печатните издания.

Любомир Далчев , 19 април, 1968 г. :

ПЪТЯТ НА ВСЕКИ ТВОРЕЦ.

. . . В тези кошмарни дни на вратата на моето ателие в Бояна се появи един младеж, преследван, гонен, минал през школата на полицейските участъци.

Той ми се довери, макар и малко да се познавахме. Месеците, които прекара в моето ателие бяха за него време на укрепване и учение. Не зная дали тогава се затвърди у него любовта към скулптурата ?

Hо той носеше със себе си заряд на творец, работеше усърдно, с голямо желание и любов. Аз го обикнах, аз винаги съм обичал трудолюбивите хора. Работата е всякога гаранция за успех.                                     

От това което е направил Крум Дерменджиев за този четвърт век, едва половината се е вместило в обширната зала на ул.Гурко №1.

Тук ще видим произведения от миналото и настоящето, познати лица от времето на борбата и от наши дни. Крум Дерменджиев е винаги до реалността, до тези които го заобикалят.

Но от всички той най-много обича майка си и братята си. Та нали трима от тях паднаха за нашата свобода. Тези мили образи са постоянно пред очите му и той ще ги изобразява много пъти.

Застанал пред бюста на неговият брат Асен,  виждам как образа израства монументален. Кръвта от сърцето на художника е преминала в камъка, тя пулсира в него. Героят е жив.

Това е творба с рядко художествено внушение, с чиста и категорична форма, с единен плътен обем. Изразът е великолепен – образ на силен борец, решителен и благороден.  Аз твърдя, че това е един от най-прекрасните бюстове в нашата скулптура.

Постигнатото е достатъчно за справедлива оценка, защото когато говорим за един творец, трябва да вземем най-високата точка на неговото развитие, както планината се измерва със своя най-висок връх.

Любомир Далчев , 19 април, 1968 г. 

*за пълният текст на речта – тук .

Крум Дерменджиев е научил най-много за скулптурата от Любомир Далчев и то за изключително кратко време и много, много работа. Като други свои учители, които са му оказали влияние, но вече след постъпването му в академията, той признава проф. Марко Марков и Иван Лазаров.

Любомир Далчев е имал и други свои ученици в ателието си, но не е известен друг негов ученик, от който да се е възхитил до такава степен, както от работата на Крум Дерменджиев. 


image

Крум Дерменджиев работи скулптура. Сам. – 1941 г.

Истината трябва да се знае! 

Крум Дерменджиев си има всичко – свидетели, снимки, видео, експертни оценки, както и съдебен акт, с който са отхвърлени претенциите на Спартак Дерменджиев да получи запазена част от скулптурите на баща си.

Това, че когато Спартак ги е искал от съда, не е твърдял, че не са на Крум Дерменджиев и че „не струват“, би трябвало да говори достатъчно красноречиво за това каква е истината в действителност. 


image

Крум Дерменджиев -1997

* Пълният текст на изповедта на проф. Любомир Далчев е публикуван ето тук.

Източникът на информацията е доказан, автентичен и потвърден в брой от месец април, 19.04.1968 година на вестник „Работническо Дело“, където е публикувана речта на Любомир Далчев.

Любомир Далчев е професор по скулптура, завършил не само българскатаНационална Художествена Академия, но и Римската академия за изящни изкуства.

Речта е произнесъл като куратор на ретроспективната изложба на Крум Дерменджиев през 1968 г., защото именно той е пряк свидетел на развитието на Крум Дерменджиев като скулптор.  

В описа с творби на тази изложба се намират и скулптурните портрети на сподвижниците на Гоце Делчев, за които Спартак „се съмнявал“, че било възможно да ги направи човек без образование по скулптура.

Сякаш Огюст РоденКольо Фичето и Луи Бариас не са били гениални творци без образование на хартия.

А Крум Дерменджиев е получил такова, но по стечение на обстоятелствата това е станало малко по-късно /1951г./, след което самият той става преподавател по скулптура в Националната Художествена Академия.

И не само, че е получил образование, но дипломата му от академията е била единствената диплома във випуска с оценка отличен 6 + с похвала. Такова нещо се е правило изключително рядко и то само в случаите, в които в академията е попаднал изключителен талант. 

image

Но по-любопитен е фактът, че само няколко години преди това свое изказване, чеКрум Дерменджиев  „не можел“ сам да си прави скулптурите, същият Спартак Дерменджиев е заявявил пред съда точно обратното, а именно – че творчеството на Крум Дерменджиев е значимо и че то трябва да се издирва и съхранява . . .


ОЩЕ ПО ТЕМАТА :
И ХУДОЖНИКЪТ ХРИСТО БАРАКОВСКИ РАЗОБЛИЧИ ЛЪЖЕЦА СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ !
И СКУЛПТОРЪТ СТОЯН КОЛАРОВ РАЗОБЛИЧИ ЛЪЖЕЦА СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ !

 

Категория: Изкуство
Прочетен: 1616 Коментари: 0 Гласове: 3
Последна промяна: 06.12.2016 19:15
 imageЛиляна Захова, Спартак Дерменджиев

Документът е част от архивните записки на Крум Дерменджиев и е изтекъл покрай съдебните дела, които се водеха преди години между децата на Крум Дерменджиев.

Ето какво е записал Крум Дерменджиев в личните си дневници по въпроса за бащинството на Спартак :

imageСпартак Дерменджиев 0

 

1 юни 1990г. – “Ден на детето“. На Спарто майка му казала, че не е мой син.“ . Казах му да ми го даде писмено и повече да не се разправяме. Каза, че ще ми го изпрати по пощата. „

 

В него се разказва, че още като по-млад, Спартак е научил от майка си, че баща му Крум Дерменджиев не е негов истински баща и е преживял изключително тежко тази новина.

 

Но КОЙ е тогава истинският баща на Спартак ?

 

Защото Лиляна Захова наистина е била напълно уверена, че Крум Дерменджиев не е бащата на Спартак. В същото време обаче, е искала дял от бъдещето наследство на съпруга й да остане за Спартак.

 

Известно е, че Лиляна Захова е имала връзка с друг, също талантлив художник в този период.

 

Името му обаче едва ли някога ще узнаем със сигурност.

Никой не би си признал извънбрачна връзка, особено, ако знае, че това ще му създаде проблеми в семейството и ще хвърли сянка върху доброто му име.

image

Напрежението от критата тайна се е натрупвало в Спартак, видно от изцепките срещу Крум Дерменджиев, в които няма мярка и няма връзка с факти и действителност, което шокира магистрати, приятели и общественост.

Лъжите, клеветите, че баща му не бил автор на паметника на Гоце Делчев в Благоевград /Спартак не е бил роден по това време/, всичко това вече намира своето логично обяснение…

image

 

В началото, естествено, Спартак е отказал да повярва на казаното му от майка му, след което отива директно при `баща си` Крум, за да му поиска обяснение.

Такова, естествено, не получава, защото майка му е действала на своя отговорност и според слуховете, Спартак дължи таланта си на друг свой колега, с когото майката Лиляна Захова е имала отношения, докато Крум е бил зает да работи големи поръчки на паметници.

image

Безродникът Спартак, както неотдавна го нарече интернет потребител, пише лъжи не само срещу баща си, не само срещу брат си, но вече и срещу прадядо си. /Иван Пашалията

 не бил войвода./ .

 

Изобщо – маниакален случай.

Всъщност на него именно Крум Дерменджиев нищо лошо не му е направил и не му е виновен за нищо. Напротив. Издържал го е до 25 годишна възраст, изплащал му е висшето образование, а за благодарност той тормози с лъжи целият род. Ето какво още пише в дневника си Крум Дерменджиев за него:

imageКрум Дерменджиев

„….. Когато бях болен миналата година значи не му е било мъчно за мене, а само е искал да знае дали скоро ще умра да разполага с имуществото ми. И от 25 години грижи и харчене по него само това ли е запомнил, че съм го съдил макар да не съм.  15.06.1986г.“

imageСпартак Дерменджиев

Обикновенно майките по-добре знаят кой е бащата, затова е по-вероятно майка му Лиляна Захова да е казала истината. Иначе как да си обясним истинският мотив за упорството на Спартак, с което оплюва не само творчеството на Борис Дерменджиев, но и творчеството и личността на баща му Крум Дерменджиев

.

Така например след смъртта му той се яви през 2006г. в Благоевград изрично по свое желание по делото на Крум Дерменджиев срещу Илия Йовков, като свидетел срещу баща си Крум Дерменджиев !!! /Разбира се безуспешно, никой съдия не повярва на голословните му твърдения, опровергаващи се от събраните от съда доказателства…/

imageСпартак Дерменджиев

 

Крум Дерменджиев отрано е усещал, че Спартак не е като другите синове, а сякаш някой или нещо нарочно го настройват да има поведение като на негов личен враг. Така след поредно `уникално` изпълнение на Спартак, Крум Дерменджиев пише в личният си дневник:

И най-добре да си смени и името и националният произход. Той не щади не само своето лично име, но и фамилното и злепоставя целият род“.

image

 

Още по темата:

  Една дълго укривана история.

Идеализираната Лиляна Захова.

 
Категория: Изкуство
Прочетен: 1505 Коментари: 0 Гласове: 3
Последна промяна: 05.06.2016 19:39
 image
МАНИАКАЛНО !

Спартак Дерменджиев излъга, че са му откраднали идеята!

Спартак Дерменджиев наистина лъже като за световно само и само, за да му обърне някой някакво внимание !

image

Намери се един разумен човек, да му обясни, че не е първият в света. Но Спартак Дерменджиев спори и продължава да се смята за първооткриватяля на фигурите облегнати на стълб….  Понеже не бил срещал други…

Спартак Дерменджиев излъга, че Б.Борисов е откраднал отнего идеята за фигура облегната на стълб !

Спартак лъже, клевети и краде като за световно !

Спартак Дерменджиев пак се престори на ограбен !

Кога Спартак Дерменджиев ще спре да лъже и клевети?

Спартак Дерменджиев пак се помисли за първи и единствен !

Спартак Дерменджиев се смята за първооткривател на паметници с фигури подпряни на стълбове !

Как се нарича това заболяване ?!!

Мегаломания?

Патологичен клеветизъм ?

Друго?

Обвинява скулптора Борис Борисов в плагиятство на `идеята му`. Уникум!

Още ли вярвате, че Спартак Дерменджиев е нормален!

image

Спартак Дерменджиев сам признава, че е ненормалан !

Цитатът от Спартак Дерменджиев, според който неговата фигура облегната на стълб била първата в света, а Борис Борисов бил си присвоил идеята… :

… „фигури облегнати на стълбове“. Аз не съм срещал.

Спартак набеди още един скулптор, който пострада от лъжите му. Същата идея се е появила 5 години преди Спартак `да се сети` за нея и да я `открие` пръв…

image

Според Спартак Дерменджиев скулпторът Борис Борисов му е присвоил идеята…

image

Ето какво е казал баща му скулпторът Крум Дерменджиев за Спартак. Че още тогава се е смятал за първи и единствен… Правилната посока е Спартак да не клевети толкова много невинни хора. 
вж. Кой е Крум Дерменджиев ?

А ако някой още не вярва, че Спартак Дерменджиев не е първооткривателят на „фигурите облегнати на стълб“, ето още няколко от многото примери:

image

 /Красноярск, паметник на алкохолика – 2005 г./

image

Категория: Изкуство
Прочетен: 1360 Коментари: 0 Гласове: 3
Последна промяна: 06.12.2016 19:30
Търсене

За този блог
Автор: arhiv
Категория: Изкуство
Прочетен: 45245
Постинги: 8
Коментари: 7
Гласове: 12
Архив